V piatok, 23. Februára predstavili verejnosti svoj zámer na tlačovej konferencii v hoteli Patriot vo Vranove nad Topľou. O celej myšlienke sme sa rozprávali s predsedníčkou Komisie cestovného ruchu v obci Kvakovce Ing. Martinou Timkovou (na obrázku).
ROZHOVOR
Ahoj Martina, prečo ste sa rozhodli vrátiť lodnú dopravu na Domašu?
Domaša je jediná vodná nádrž podobných rozmerov v bývalom Československu, ale aj v Maďarsku, kde nie je žiadna lodná doprava a kde nemáme žiadnu vyhliadkovú loď. Určite sa zhodneme na tom, že Domaša a ľudia tu žijúci si zaslúžia vyhliadkovú loď.
Myšlienka vrátiť loď na Domašu nie je nová. Prišli ste už s ňou v roku 2016, čo sa od vtedy zmenilo?
Je to naozaj tak, už v roku 2016 sme vyvíjali aktivity a chceli sme presťahovať loď Ondava z Dunaja na Domašu. Stroskotalo to však na tom, že tesne pred parlamentnými voľbami bola táto loď zo strany vodohospodárov prenajatá na dlhých päť rokov súkromníkovi v Bratislave.
Okrem toho na Domaši platil zákaz požívania plavidiel so spaľovacími motormi. To už od prvého marca tohto roku nebude platiť. Naša obec sa aktívne podieľala na novele zákona o vodách a preto sme sa rozhodli našu snahu o obnovenie lodnej dopravy na Domaši oživiť, lebo nečelíme žiadnym prekážkam. Zmenilo sa aj to, že dnes už nechceme loď Ondava, keďže je stále prenajatá, ale vyhliadli sme inú loď.
Hovoríš o obnovení lodnej dopravy, od kedy na Domaši nepremáva loď?
Presne v roku 1992 došlo k veľmi nešťastnému rozhodnutiu v obci Holčíkovce, keď vtedajšie zastupiteľstvo súhlasilo s predajom lode a nový vlastník si našu spoločnú loď odtiahol v novembri toho istého roku do Českej republiky.
Práve v tom istom roku zanikla pravidelná lodná doprava a nikdy sa už neobnovila. To malé čudo, čo plávalo po Domaši neskôr ako náhrada za loď, ktorú predali do Česka sa nedá nazvať pravidelnou lodnou dopravou. Nakoniec aj tú poslednú predali za cenu šrotu.
Na obrázku: archívne foto - loď Domaša v roku 1992 nakladajú a odvážajú preč
Predstavili ste dnes loď, ktorú by ste chceli dotiahnuť na Domašu. Ako vznikla táto myšlienka?
Ako som uviedla, naša obec sa aktívne podieľala na zmene zákona. Starosta obce Rado Kapraľ sa zúčastnil rozporového konania na Ministerstve životného prostredia, kde sa mu podarilo navrhnúť prijateľný kompromis, ktorý bol zapracovaný do novely zákona. Hneď ako vláda schválila novelu, vedeli sme, že sme o krok bližšie k cieľu a začali sme hľadať vhodnú loď. (pozn. viac o novele zákona, ktorý umožní plavbu niektorých motorových plavidiel po Domaši tu rozhovor )
Ako sa hľadá taká loď? Ako taký proces prebieha?
Museli sme si zadefinovať vhodné kritériá toho, čo by sme na Domaši chceli mať. Na ilustráciu uvediem len niektoré, aby verejnosť vedela, ako sme na obci uvažovali:
- Loď musí byť prepraviteľná na Domašu hlavne rozmerovo
- Loď musí mať nízky ponor, aby vedela pristáť podľa možnosti všade na Domaši
- Loď musí mať sociálne zariadenia
- Loď musí mať vytápanie a klimatizáciu kvôli predĺženiu sezóny na 10 mesiacov v roku
- Loď musí mať málo údržbový motor a agregát
- Loď sa musí vedieť otočiť na mieste
- Loď by mala mať kuchyňu aj slnečnú palubu kvôli spoločenským akciám
To je dosť veľa kritérií.
Áno je, ale sú dobre premyslené a sú logické. Starosta zastáva názor a Ja s ním plne súhlasím, že ak to má mať zmysel, musí byť loď schopná voziť turistov nie len počas leta, ale podľa možností počas celého roka, podobne ako je to na iných priehradách s výnimkou obdobia, keď je Domaša zamrznutá. Navyše loď musí mať schopnosť hostiť rôzne rodinné oslavy, večierky, konferencie, porady, ale aj exkurzie pre deti. Preto také kritériá.
Podarilo sa Vám teda nájsť vhodné plavidlo pre Domašu?
Nebolo to vôbec jednoduché. Skoro všetký lodenice v strednej a východnej Európe zanikli a obstarať, alebo lepšie povedané dať si postaviť novú loď nie je vôbec jednoduché a lacné. Napríklad úplne nová loď podľa našich kritérií môže stáť aj viac ako 2 milióny EUR a to je z hľadiska financií nereálne.
Hľadali sme teda na rôznych burzách, internete, oslovovali lodné spoločnosti a lodiarske záujmové združenia. Dokonca sa starostovi obce podarilo vypátrať vlastníka lode, ktorá je identická s prvou loďou Domaše, ktorá bola zošrotovaná. Loď ktorú sme našli sa plavila niekedy po Oravskej priehrade, dnes je na jej brehu a slúži ako krčma. Vlastník lode pracuje v Rakúsku, ale neprejavil záujem o predaj lode.
Na obrázku:
stará loď Oravskej priehrady slúži dnes ako reštaurácia, majiteľ ju predať odmietal
Našli ste vhodnú loď pre Domašu? Ako sa to podarilo?
Už to vyzeralo beznádejne, ale nakoniec sa to podarilo a našli sme ju. Ako som uviedla, písali nám z rôznych štátov viacerí ľudia, ktorí sa nám snažili pomôcť a dávali nám jednotlivé tipy. Takto sme dostali tip na spoločnosť, ktorá vlastní viacero lodí a aj tú sme oslovili mailom a bol to zásah do čierneho. O niekoľko týždňov nám prišla odpoveď, že majú jednu loď, ktorá spĺňa naše kritériá a je na predaj.
Na obrázku: prvé foto lode, ktorú chceme dostať na Domašu
Aká bola Vaša reakcia?
Veľmi sme sa tešili. Keď si overili, že nie sme nejakí dobrodruhovia, poslali nám podrobné špecifikácie aj fotky. Boli sme doslova prekvapení a nemohli sme tomu uveriť, čo sme našli.
Z čoho ste boli prekvapení?
Dostali sme ponuku na úplne identický typ lode, ktorá bola z Domaše v roku 1992 predaná do Českej republiky. Zdôrazňujem, že nie rovnakú loď, ale identický typ lode. Podľa fotiek vyzerala byť loď v perfektnom stave a preto sme začali získavať viac podrobnejších informácií a starosta začal plánovať cestu zameranú na obhliadku lode.
Kto sa zúčastnil pracovnej cesty a kedy sa uskutočnila?
Cesta za loďou sa konala vlastne tento týždeň od utorka do stredy. Zúčastnil sa jej starosta obce Rado Kapraľ, predseda oblastnej organizácie cestovného ruchu Jaro Makatúra a člen majetkovej komisie obce Milan Petrík, ktorý je aj podpredsedom združenia chatárov a rekreantov Domaše.
S akými dojmami prišli z pracovnej cesty a čo zistili?
Podrobne skontrolovali celú loď nie len po vzhľadovej stránke, ale aj po motorickej. Opýtajte sa ich, nech Vám povedia svoje dojmy. (pozn. privolali sme ich, sedeli neďaleko v miestnosti, kde sa konala tlačová beseda, ďalej sme viedli sme teda kolektívny rozhovor)
Páni, teraz sme sa s Martinou rozprávali o Vašej pracovnej ceste do Prahy. Aké sú Vaše zážitky? Povedzte nám viac podrobností.
Jaro Makatúra: loď je naozaj v dobrom stave a mám z toho veľmi dobrý pocit. Domaša potrebuje vyhliadkovú loď a to čo sa stalo sa nikdy stať nemalo, že bola Domašská loď v minulosti predaná.
Rado Kapraľ: Ja si myslím, že je to jedinečná šanca, ako obnoviť lodnú dopravu na Domaši a takáto šanca sa nemusí opakovať. Mali by sme túto šancu využiť.
Previezli ste sa aj na lodi?
Jaro Makatúra: Nie, ale videli sme všetko, čo sme vidieť chceli. Loď je naozaj komfortná, sú tam pánske a dámske sociálne zariadenia, dokonca WC pre posádku, loď má kuchyňu, salónik, predĺženú slnečnú palubu, motor je skoro nový, lebo bol vymenený, je tam aj nový generátor, nádrž na pitnú vodu, loď má vlastnú žumpu a iné vymoženosti. Spoločnosť, ktorá vlastní loď má približne 26 lodí, aj preto sa o svoju flotilu príkladne starajú. Interiér lode je ako nový.
Na obrázkoch: exteriér a interiér lode vrátane kapitanského mostíka
Aký ste mali pocit, keď ste boli na tej lodi?
Rado Kapraľ: my sme sa skôr tešili, že sme našli loď, ktorú by sme vedeli dostať na Domašu. Oveľa zvláštnejší pocit sme mali, keď sme neďaleko videli kotviť loď, ktorá z Domaše kedysi odišla.
Parkovala asi sto metrov za tou, ktorú sme boli pozerať. Nedalo nám to a išli sme sa tam pozrieť. Čakalo pred ňou asi 50 nemeckých turistov na svoju plavbu. Poprosili sme personál a pustili nás na chvíľu na jej palubu. Bola o poznanie v horšom stave ako loď, ktorú sme boli pozerať, ale mali sme z toho zvláštny a nepríjemný pocit.
Milan Petrík: neviem ako ostatní, ale Ja som sa na tej lodi vozil po Domaši počas svojej mladosti a zmocnil sa ma pocit akejsi nostalgie.
Jaro Makatúra: aj nostalgie, aj keď som videl tých turistov, ako čakajú na plavbu, tak som sa rozčúlil, ako sme toto mohli dopustiť, aby bola loď predaná a odtiahnutá preč. To je neuveriteľné.
Na obrázku: stará Domašská loď, dnes Porto, ktorú predali do Prahy
Na obrázku: takto dnes vyzerá loď, ktorá kedysi plávala po Domaši v interiéry
S tým s Vami fakt súhlasíme. Poďme ďalej, prepraviť takúto loď nie je jednoduché. Máte to premyslené?
Rado Kapraľ: áno, máme to premyslené do najmenších detailov. Požiadali sme spoločnosti, ktoré majú s takouto prepravou skúsenosti, ale cena bola naozaj veľmi veľká. Vyhádzala orientačne na viac ako 70 tis. EUR, prevoz by trval približne 15 dní a aj to nám nevedeli garantovať, že loď prepravia na miesto.
Milan Petrík: je to problém, ale riešiteľný, treba si uvedomiť, že samotná loď má viac ako 33 metrov dĺžku, 5,5 metra šírku a je aj dosť vysoká. Boli sme nútení hľadať alternatívne možnosti.
Akú možnosť prepravy ste našli?
Rado Kapraľ: podarilo sa nájsť vnútrozemskú vodnú cestu, kde by sa loď po rôznych riekach a kanáloch dostala až na Dunaj, po Dunaji až do Srbska a zo Srbrska po Tise a Bodrogu až do dedinky tuším Ladmovce. Tam by sme loď naložili a odtiaľ by sme ju ťahali až na Domašu, čo je približne 80 kilometrov. Následne by sme ju preložili na vodu prostredníctvom veľkého 780 tonového žeriavu, asi niekde medzi Krymom a kostolíkom na Novej Kelči.
Na videu: ilustračné video, ako vyzerá preprava lode po súši. Prevoz lode je vždy spojený s mnohými komplikáciami, ale aj s veľkým záujmom verejnosti.
Martina Timková: tu by som ešte dodala, keď už sa rozprávame o preprave, tak tá môže byť po riekach naozajstným zážitkom. Prišli sme s takou myšlienkou, že ak sa to podarí, tak o celej preprave lode chceme natočiť dokumentárny film so symbolickým názvom „Loď, ktorá sa vracia domov“.
Ako sa bude loď volať?
MT: V spolupráci s prednostom Okresného úradu vo Vranove nad Topľou, s Úradom vlády a školami plánujeme vyhlásiť súťaž o najkrajší názov lode a uskutočníme internetové hlasovanie. Stále je to však podmienené tým, že sa to celé podarí.
Aké vidíte využitie lode na Domaši?
MT: možností je naozaj veľa. Chceme prepojiť jednotlivé strediská na Domaši tak, ako tomu bolo v minulosti. Okrem toho sa dá loď využiť rôzne, napríklad na svadby, oslavy, bankety, exkurzie pre deti a mládež po priehrade, môže to byť divácka loď pri rôznych športových podujatiach, určite si viem predstaviť aj plavby veriacich ku kostolíkom na nedeľné Sväté omše.
Myslíte si, že sa podarí obnoviť lodnú dopravu na Domaši?
Martina Timková: urobíme všetko preto, aby sa to podarilo. Navrátenie lode je zapísané aj v akčnom pláne okresu Vranov a myslím si, že vláda SR, ktorá tu bude zasadať by všetkým východniarom mohla zanechať pekný darček práve v podobe lode.
Myšlienka vrátiť loď na Domašu nadchla a spojila veľmi veľa ľudí z viacerých oblastí života a títo ľudia nám aktívne pomáhajú.
Aj dnes na tlačovej besede tu boli vyjadriť svoju podporu myšlienke viaceré osobnosti spoločenského života, spomeniem napríklad prednostu Okresného úradu p. Andreja Krišandu, Rasťa Košalka z klubu Vranovských vydier, Máriu Fečkovičovú, ktorá je ženou roka okresu, Mirku Sobotovú, ktorá organizuje najväčšie detské podujatie na Domaši Kid race, ale aj Michal Oravec, ktorý reprezentuje najväčšie cyklistické podujatie na Slovensku Okolo Domaše. Podporiť nás prišiel aj otec Juraj Sitarčík, ktorý je farárom v Slovenskej Kajni a do jeho farnosti spadá kostolík na Trepci.
List predsedovi vlády podporili mnohí zástupcovia samosprávy, štátnej správy, tretieho sektora a ľudia z mnoých oblastí kultúrneho a spoločenského života a za to im patrí veľká vďaka. Verím, že sa spoločne stretneme so všetkými na prvej plavbe po Domaši.
A kedy by ta plavba mala byť?
Ak všetko pôjde podľa plánu, tak už túto letnú turistickú sezónu.
Ďakujem za rozhovor a prajem veľa šťastia.
Prosím. Držme si spoločne palce a nech sa to podarí.